E-loket www.1722.be
Sinds juli 2021 kan je terecht op het e-loket www.1722.be. Dit nationale e-loket handelt je aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722. Je kan nog steeds bellen naar 1722 als het nummer actief is, maar het e-loket zal altijd de meest efficiënte manier zijn om brandweerhulp bij noodweer voor niet-levensbedreigende situaties te vragen.
Als je bijstand vraagt via de 1722-website moet je eerst je gemeente en contactgegevens invullen, waarna de website je aanvraag zal doorsturen naar de hulpverleningszone. De website kan je ook doorverwijzen naar een lokaal e-loket van je brandweerdienst.
Nadat je het formulier op de website ingevuld hebt, is het verder belangrijk om geduldig te wachten op de komst van de brandweer. Zij bekijken situatie per situatie en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Dit betekent ook dat je in sommige gevallen wat langer zal moeten wachten, opdat de brandweer eerst mensen die in levensgevaar zijn, verder kan helpen.
Van zodra je oproep geregistreerd is bij 1722 of de lokale brandweer, zal er een ploeg langskomen. Neem dus niet opnieuw contact op om te informeren waar ze zijn. Neem enkel opnieuw contact op als de situatie intussen opgelost is en er geen brandweerploeg meer langs moet komen.
Nummer 1722
Het nummer 1722 wordt preventief geactiveerd wanneer een storm of wateroverlast wordt aangekondigd op basis van de waarschuwingen van het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België (KMI). Het feit dat het nummer wordt geactiveerd, zegt niets over de ernst van de waarschuwing en de omvang van de eventuele schade.
De activatie van het nummer 1722 zal steeds via de media aangekondigd worden.
1722 is een betalend nummer, aangezien het geen noodnummer is.
Wanneer er, in normale omstandigheden, geen risico op een storm of op wateroverlast is en het nummer 1722 niet geactiveerd is, kun je het noodnummer 112 bellen voor alle dringende hulp van een ambulance of een interventie van de brandweer.
Geef voorrang aan mensen in levensgevaar
De noodcentrales 112 en de brandweer geven altijd voorrang aan wie mogelijk in levensgevaar is. Zij bekijken de situatie per geval en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Tijdens een storm of bij wateroverlast moeten ze veel aanvragen tegelijkertijd behandelen.
Het zijn nog steeds de operatoren in de noodcentrales 112 die de oproepen naar 1722 zullen behandelen, omdat zij het best de situatie kunnen inschatten. Zij behandelen de oproepen op gescheiden telefoonlijnen waardoor ze eerst de meest dringende oproepen naar 112 kunnen afhandelen. Dit kunnen oproepen zijn voor mensen die door een omgewaaide boom gekwetst in hun auto vast zitten, maar ook mensen met een hartaanval of wiens huis in brand staat. Gebruik daarom bij voorkeur het e-loket 1722.be. Als je belt naar 1722, blijf dan geduldig aan de lijn en bel desnoods later nog eens terug naar 1722. Bel in elk geval niet naar 112.